«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Մարդու կենսագրությունն սկսվում է ցեղի հիշողությունից»

«Մարդու կենսագրությունն սկսվում է ցեղի հիշողությունից»
10.07.2009 | 00:00

«ԻԲՐ ԿՈՍՄՈՊՈԼԻՏ ԵՆ, ԻՐԱԿԱՆՈՒՄ ՔՈՂԱՐԿՈՒՄ ԵՆ ՍԵՓԱԿԱՆ ՏԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆԸ»
ՎԱՀԱՆ ՏԵՐ-ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ գրքերի, փաստավավերագրական ֆիլմերի հեղինակ է, պրոֆեսիոնալ լեռնագնաց, անձավախույզ: «Հայկ» ստուդիայի պատվերով վերջերս նկարահանվել է նրա «Արևի տաճար» փաստավավերագրական ֆիլմը (ռեժիսոր` Շավարշ Վարդանյան), շուտով կավարտվեն «Հայոց պատմություն» (ռեժիսոր` Գեորգի Կևորկով) ֆիլմաշարի, ինչպես նաև Հայաստանի մարզերին նվիրված ֆիլմի (ռեժիսոր` Հրանտ Հակոբյան) վեցերորդ սերիաները: Գիտահանրամատչելի լինելուց բացի, նրա ֆիլմերում առկա է առասպելաբանությունը, ինչը նորություն է հայ կինոյի պատմության մեջ:
-Արցախյան շարժման տարիներին Դուք ստեղծել եք «Հայաստան» ֆիլմը: Մի փոքր պատմեք այդ մասին:
-Ռեժիսոր Շավարշ Վարդանյանին հանդիպեցի 88-ին: Շավարշը զինվորական օպերատոր էր, ես տարբեր գործողություններ էի նախաձեռնում` որպես ռազմական ալպինիստ: Եվ այդ դժվարին ժամանակներում հանկարծ ծնվում է հայոց պատմությունը ներկայացնող քառասուն սերիանոց ֆիլմ ստեղծելու գաղափարը: Սերժ Ղազարյանի հովանավորությամբ անհավանական կարճ ժամանակահատվածում (ընդամենը երկու ամսում, երկու հոգով) ստեղծեցինք «Հայաստան» ֆիլմը: Մեկ ժամանոց այդ ֆիլմում ներկայացվում է Հայաստանի պատմությունը` քարեդարից մինչև մեր ժամանակները: Հետո հասկացա, որ բոլոր նմանատիպ ժամանակներում, երբ վտանգված է ազգի գոյությունը, ի հայտ է գալիս պատմական ճամփորդություն կատարելու ցանկություն, որը բնորոշ է եղել մեր պատմիչներին:
-Խորխե Լուիս Բորխեսն ինչ-որ առիթով հիշում է, որ երիտասարդ հասակում երազել է իր առաջին հարյուր ընթերցողների դեմքերը տեսնել: Մեր գրողների համար, կարծում եմ, վտանգավոր է այդ մասին մտածելը…
-Փոքրիկների համար գրած իմ գործերը մշտապես ընթերցող ունեն: Համեմատաբար մեծերը զանգահարում են, հետաքրքրվում հերոսների ճակատագրով. ինչո՞ւ է այսպես եղել, որտե՞ղ է եղել. սրա արդյունքում էլ ծնվեց «Թացուչորի և նրա որդիների զարմանահրաշ արկածները մեր օրերում» եռահատորյակը: Բայց, ընդհանուր առմամբ, չգիտեմ` ով է ընթերցողս, բավականին փակ եմ ստեղծագործում և երբևէ չեմ մտածում այդ մասին: Բնատուր մեծամտությունը, որ կա յուրաքանչյուր մարդու մեջ, ես ճիշտ ժամանակին կարողացա հաղթահարել իմ ներսում` միաժամանակ ազատվելով թերարժեքության հնարավոր բարդույթներից: Մեծամտությունը միանշանակ ինքնասպանություն է: Երեսունհինգ տարի անցկացրել եմ սարերում, անտառներում, եղել եմ հնագիտական արշավախմբի ղեկավար, մասնակցել եմ քարանձավային հնագիտության հիմնադրմանը, միջազգային սիմպոզիումների: Գետնի տակ, անդունդների աշխարհում բավականին վտանգավոր է: Անձավախույզներն աշխարհում քիչ են (մոտ 400 հոգի), բոլորս միմյանց ճանաչում ենք: Այսինքն, տնաբույծ կենսագրություն չունեմ և այդ ամենը վերածում եմ նյութերի, որոնց մեծ մասն առայժմ անավարտ է կամ անտիպ: Մարդիկ պետք է իմանան այդ ամենը, բայց որպեսզի մատչելի լինի, պետք է դիմենք կինոյի ժանրին, կինոն մարդկանց հարազատ լեզու է: Մեզ մոտ գիտությունը, իսկական արժեքները փակ վիճակում են, իսկ տգիտությունը լայնորեն ներկայացվում է: Վերջերս նկարահանված «Արևի տաճար» ֆիլմը, օրինակ, բացահայտում է մեր չճանաչած Գառնին։ Այն գրադարանային ֆիլմ է: Հայաստանում այդ կուլտուրան դեռևս չկա: Վավերագրական, գիտահանրամատչելի ֆիլմերի լայն արտադրություն կարող ենք ունենալ, ինչի մասին, սակայն, չեն մտածում:
-Ի՞նչ կասեք նորաբաց «Արարատ» մշակութային հեռուստաընկերության մասին:
-«Արարատը» դեռ պետք է կայանա: Ամեն դեպքում, արժեքավոր, այսօր ընդունված չափագծից բարձր բաներ են արվում: Մշակութային ժողովուրդ պիտի դառնայինք, մինչդեռ այդպես չէ։ Ամենքը պարտավոր են օգնել, որպեսզի մշակութային կյանքը բարձր մակարդակով ներկայացվի:
-Բայց ունե՞նք, արդյոք, ակտիվ մշակութային կյանք։
-Կա, պարզապես ցաք ու ցրիվ է, ամփոփված է անհատների գործունեության մեջ: «Արարատն» իր հերթին պետք է նպաստի մշակութային կյանքի աշխուժացմանը, դրանք փոխկապակցված են։ Այն, որ այսօր ունենք նման ալիք, արդեն դրական եմ գնահատում և շատ սպասելիքներ ունեմ:
-Մեր իրականության մեջ ի՞նչն է Ձեզ մտահոգում, և իրավիճակի առողջացման համար ո՞րն է արվեստի, գրականության դերը:
-Չեն պրոպագանդվում ազգային արժեքները, որ պետության հիմքն են: Առաջնային պետք է լինի ինքնության, տեսակի ճանաչումը, անցյալի գիտակցումը։ Մարդու կենսագրությունը սկսվում է ցեղի հիշողությունից: Որքան քիչ գիտե անցյալի մանրամասները, այնքան կենսագրությունն անորոշ է: Նույն կերպ, եթե ազգիդ անցյալին, պատմությանը ծանոթ չես, դա ծնում է կեղծ, արհեստածին հայրենասիրություն կամ ազգամերժում, որ կա նաև արվեստում: Իբր կոսմոպոլիտ են, իրականում քողարկում են սեփական տգիտությունը, արհամարհում են ազգային արժեքները։ ՈՒթ տարի «Վերվարածներով» զբաղեցնում են մարդկանց, և երբ նման նախագծերն իրենց սպառում են, ոչ ոք պատասխանատվություն չի կրում, որ այդքան տարի բթացրել են հանրությանը: Արվեստը վերածվում է ժամանցի, շոուի, և մարդկանց այլ արժեքներ չեն հետաքրքրում: Սա ամերիկյան քաղաքականություն է, որին նույնիսկ Եվրոպան չի կարողանում դիմակայել։ Դատարկամտության մեջ, երևի, հմայք կա: Արդյունքում մեր քաղաքակրթությունը թուլանում է: Առաջ է գալիս հակաբնական քաղաքակրթություն: Օրինակ, համակարգիչը, հեռակառավարման վահանակը, բջջային հեռախոսը հեշտացնում են կյանքը, սակայն կենսաբանորեն հակաբնական են: Աստիճանաբար հեռանում ենք բնությունից, բնական վիճակներից:
-Մշտապես արշավներ, պեղումներ, բնության գաղտնիքների բացահայտում։ Այս ամենը, հավանաբար, անդրադառնում է մարդու տեսակի վրա: Ինչպիսի՞ն եք կյանքում:
-Պարզ եմ նայում երևույթներին, իսկ համեմատության չափանիշն ինձ համար բնությունն է: Կյանքի ամենատարբեր երևույթների, մարդկային փոխհարաբերությունների, անգամ մարդու կենսաձևի, շարժումների մեջ տեսնում եմ արմատները, հնագույն օրենքները` ո՞նց է ստեղծվել, որտեղի՞ց է գալիս: Ժամանակի ընթացքում մենք ձեռք ենք բերել շատ արհեստածին սովորություններ, կորցրել բնականը:
-Դժվար չէ՞ այդ կերպ ապրելը` վերլուծելով:
-Ես դրա համար ժամանակ չեմ ծախսում, ես տեսնո՛ւմ եմ այդպես:
-Շրջապատում ավելի շատ են «բնությունից հեռացած մարդիկ»։ Շփումը նրանց հետ չի՞ դժվարանում:
- Ես ունեմ շատ ընկերներ, որոնք յուրովի են մտածում. նկարիչը` գտնելով ստվերներն ու գույները, գրողը` փորձելով այդ ամենը ձևակերպել նախադասության մեջ…
-Գրողների միության ներկայիս խնդիրների, տարաձայնությունների մասին ի՞նչ կասեք։
-Լուրջ չեմ ընդունում, դրանք իմ տեսակի մարդու խաղեր չեն: Կանոնադրությունը, կառուցվածքն այսօր արդեն ժամանակավրեպ են, պետք է վերափոխել, դարձնել այժմեական։ Ի վերջո, եկեք հասկանանք` ի՞նչ է գրողների միությունը, թեև, միևնույն է, ոչ ոքի չես ստիպի, որ տաղանդավոր դառնա։
-Ժամանակակիցների գործերին հետևո՞ւմ եք:
-Այո՛, և լավ կարծիք ունեմ երիտասարդ գրողների մասին: Մեր սերունդը կիսաստրկական վիճակում էր, չափավոր ըմբոստ, նոր սերունդն ազատ է, թեև, դեռ չկայացած: Ինքնակրթությամբ պետք է զբաղվեն: Նեղ մասնագիտություն ասվածը մեզ բնորոշ չէ: Զոմբիացման ամերիկյան քաղաքականություն է տարվում: Մենք ունիվերսալ մտածողությամբ ազգ ենք: Անհատը լայնախոհ պետք է լինի, որ լիարժեք տիրապետի իր մասնագիտությանը և նոր արժեքներ ստեղծի: Անցումային շրջանը մեզ մոտ շատ երկար տևեց: Կուզենայի էվոլյուցիոն ընթացքը հանդարտ լիներ, որպեսզի համարժեք արդյունք լիներ, ոչ թե ցնցում: Մեր սերունդն արդեն ապրել է դա. ցնցումներ, հեղափոխություն, պատերազմ, և այդ ամենի միջից դուրս է եկել խեղված: Ազատամարտի մասնակիցներն այսօր իրենց հաղթող չեն զգում, բոլորի մեջ դատարկության զգացողություն է։ Չգիտենք` ի՞նչն է պատճառը։ Դեռ անուն չենք հորինել այս տխուր վիճակի համար:
Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1699

Մեկնաբանություններ